EUROTRIP 2015; DAY BY DAY

/
0 Comments

Tirsdag 7 Juli.  
Vi kjørte hjemmefra klokka ni om kvelden og kom frem til Langesund i rundt seks neste morgen. Vi var kjempeslitne begge to, men Nic var nok mest sliten med tanke på at han hadde kjørt i litt over ni timer i strekk!

Onsdag 8 Juli.
Båten fra Langesund gikk ca. halv tre og da var vi fremme i Danmark ca. klokka sju. Nesten fem timer i båt var faktisk helt forferdelig. Vi hadde sovet et par timer i et skogholt i Langesund og var fortsatt trøtt. Da vi kom på båten virket alt rolig og herlig helt til båten begynte å fylles opp av mennesker. Jeg har ikke noe mot mennesker, men er ikke helt fan av store folkemengder. Båten var stor, men det virket nesten som det var flere mennesker enn det var plass til og lite sitteplasser på hoveddekket. Det sov folk både under stoler, bord og trapper. Heldigvis fant vi oss en sitteplass i en bar, der vi faktisk kunne slappe av litt. Jeg var egentlig ganske fornøyd med båten, men ikke at det var så lite plass og at internettet ikke funket.

Da vi kom frem til Hirtshals var det så sent at vi ikke orket å kjøre videre til Lüneburg. Takket være faren til Nic, fant vi en campingplass i Hirtshals. Siden været var dårlig og begge var slitne så bestilte vi en hytte i stedet for å sette opp teltet. Like ved siden av campingplassen var det en pizzeria der vi spiste, før vi la oss.
  
Torsdag 9 Juli. 
Etter å ha dusjet og ordnet rommet kjørte vi strake veien til Lüneburg. Vi kom frem ca. halv fire, men siden vi visste at kjæresten til kusinen til Nic ikke var kommet hjem dro vi til dit Nic bodde før. Jeg ble med en gang forelsket! Aldri har jeg sett en så koselig landsby som Echem.

Da klokka begynte å bli halv fem dro vi tilbake til byen for å møte Carlos. Isa, kusinen til Nic var ikke ferdig på jobb enda. Det første vi gjorde var å pakke ut fra bilen og da hun kom hjem dro vi ut for å spise på Hemingway´s resturant und bar. Det var kjempegod mat og drinker der. 



Fredag- søndag. 10-12 Juli. 

Vi utforsket byen, spiste spaghettiis, Handlet bittelitt (kjøpte tre par sko) og jeg fikk smakt min første currywurst,  som var noe av det beste jeg har smakt faktisk. På fredagskvelden dro vi på en bar som heter September, vi spilte Skip-bo og Yatzy til langt ut på natt samtidig som vi spiste pizza og drakk gode drinker. På lørdag var jeg og Nic på markedet for å kjøpe inn til middag. Vi hadde bestemt oss for at vi skulle lage fiskeboller i karrisaus for Isa og Carlos, så de skulle få smake skikkelig norsk tradisjonsmat. De likte det ganske godt og måltidet var vellykket. Å bruke den helgen på å vandre rundt i verdens fineste by, spise god mat og se nye ting i tre dager med finvær var ikke feil. På søndag dro Nic til onkelen sin, da jeg ikke følte meg så bra. Jeg hadde en helt rolig dag, men på kvelden spilte vi kort og bestilte pizza fra Smiley's Pizzaservice. Skikkelig kos!


Mandag 13 Juli. 
Etter å ha kost oss i Lüneburg sammen med Isa og Carlos dro vi ca. klokken åtte ned til Bremen for å handle litt på Primark før vi raste videre mot Nederland. Vi stoppet i Osnabrück for å kjøpe is på Schlecks! Isen var utrolig god og for dere som ikke har hørt om det, sjekk det ut HER. Etterpå kjørte vi til Rotterdam og videre til Amsterdam. Det tok litt tid å sette opp teltet på grunn av regnet og vinden, men det gikk bra tilslutt. Etter å ha "flyttet inn" i Amsterdam laget Nic mat på stormkjøkken, mens jeg gikk for å dusje. Etter en god dusj og et godt suppeposemåltid kunne vi endelig legge oss å sove



Tirsdag 14 Juli.  
Jeg våknet opp av klukkelyder fra hønene som gikk rundt teltet, geitene som ropte etter mat og de tyske naboene som klagde over hvor ødelagt teltet deres var. Det hadde blåst helt forferdelig den natten, teltet hadde løsnet litt og naboene våre hadde sittet oppe og hørt på høy Bob Marley musikk og røyket noe annet enn vanlig tobakk. Ellers så var alt helt ålreit.

Da vi dro inn til Amsterdam var jeg helt sjokkert over hvor mange folk det var der. Det var helt stappfullt og trafikken var kaotisk med både syklister og bilister. Etter en god stund med kjøring fikk vi parkert i et parkeringshus. Vi begynte å gå rundt i byen og byen var fin den, men jeg har aldri vært borti en så "rotete" by. Vi fikk tak i et kart og begge to kan å lese kart, men byen ble så stor at vi druknet helt i den. Vi brukte mer tid på å finne ut hvor vi skulle gå enn å faktisk oppleve byen dessverre. Byen virker jo kjempefin, men vi merket fort at dette ikke var noe for oss så vi dro tilbake til campingplassen.

Da vi kom frem til campingplassen dusjet vi, så gikk vi rundt litt på plassen, så på alle dyrene og solte oss i solveggen ved siden av resepsjonen.


Onsdag 15 Juli. 
Det tok oss ca. fire timer å kjøre fra Amsterdam til Bredene i Belgia. Vi hadde allerede funnet en mulig campingplass. Ved kysten i Bredene er det utrolig fint, campingplassen lå utenfor sentrum og ved siden av en herlig sandstrand. Da vi kom frem og hadde slått opp teltet like ved siden av inngjerdingen der det gikk strutser, esel, marsvin, dådyr og andre dyr bestemte vi oss for å vandre litt i rundt og få tak i noe å spise.

 Siden været var så fint tenkte vi at det kanskje kunne være fint å grille. Vi kjøpte grillmat og litt øl, og fyret opp engangsgrillen. Det tok litt tid, men det er en del av det å campe det. Hvis du skal til Belgia anbefaler jeg absolutt å kjøpe øl fra Hoegaarden, min favoritt ble Hoegaarden radler med sitron og limesmak, beste ølet jeg noen gang har smakt. Da vi hadde spist og hilset litt mere på dyrene bestemte vi oss for å gå til stranden. Det var ikke langt unna. Jeg kan ikke beskrive hvor nydelig det var. Det var solnedgang, det var varmt i vannet så jeg tok av meg sandalene og spaserte rundt barfot i den myke sanden. Vi plukket rare skjell og koste oss skikkelig. Det var helt nydelig, livet føltes bra og jeg hadde verdens fineste person ved min side. Helt perfekt. Før vi skulle legge oss spilte vi kort og hørte på musikk. Kjempe koselig.


Torsdag 16 Juli. 
Vi våknet opp, pakket teltet og dro til Brugge ganske tidlig. Vi skaffet oss et kart og kjøpte billett på en buss som gikk i rundt i byen. Når jeg kom inn fra parkeringshuset og inn i hjertet av byen kunne jeg ikke gjøre annet enn å måpe. Byen besto av gamle bygninger med middelalderarkitektur, brostensbelagte gater og kanaler. Brugge er utrolig fint og jeg kan absolutt anbefale å reise dit. Det jeg også likte godt med byen er alle de historiene som følger med mange av byggene. Etter mange timer med vandring kjøpte vi oss ekte belgisk vaffel med rennende sjokolade på også spiste vi på en skikkelig restaurant. Nic bestilte scampi i hvitløkssmør og siden jeg ikke helt visste hva jeg skulle ta, spurte jeg servitrisen hva hun anbefalte så jeg fikk en ekte flamsk rett. Maten var kjempegod og samtidig som vi satt der bestemte vi oss for å kjøre oppover til Lüneburg igjen, noe vi begge angrer litt på siden det var så fint i Bredene. Men det er vel ikke noe å tenke på siden vi mest sannsynlig skal innom Bredene igjen neste år. I full fart kjøpte jeg noen gaver til å ta med hjem, pluss et par flasker med Hoegaarden. Vi kjørte til Tyskland på ca. seks timer og kom frem i rundt tolv på kvelden. 




Fredag- Søndag. 17 Juli-19 Juli.  
Etter Isa kom hjem fra jobb på Fredag dro vi til Hamburg for å spise. Vi spiste på Hans im glück, som må være den kuleste restauranten jeg har vært på. Inne var møblene laget av tre, det var en brønn inne i restauranten og fullt av trær stående rundt, dessuten var maten der utrolig god. Siden det var nattserveringsmeny bestilte jeg "stiefel" med Mozzarella, Tomat & ruccolasalat. Beste burgeren jeg har smakt og jeg anbefaler virkelig å dra dit å spise om du er i Hamburg.

Lørdag dro vi til Hamburg igjen, men denne gangen for å handle.Vi dro innom flere butikker, men Hollister var det faste målet for turen. Jeg fant ikke så mange klær der, men Nic gjorde det da (heldiggris) Etter en stund med vandring oppdaget jeg at folk veivet rundt med poser fra Abercrombie & Fitch. Jeg ble helt desperat etter å finne butikken. Jeg tror vi brukte en time og dro innom flere butikker for å finne ut hvor butikken var. Alle sa butikken lå på helt forskjellige steder så da vi skulle hjem og håpet nesten var borte fant vi den akkurat i siste liten før de skulle stenge. Jeg fant også noe jeg likte og som jeg trengte. Gjett hvem som var fornøyd da! Da vi kom hjem hadde Isa og Carlos forberedt grillen og vi spiste god mat, etterfulgt av kortspillet ”Idiot” som Carlos og Isa ble veldig gira på, så var det natt.

Søndag dro vi nok en gang til Hamburg og denne gangen dro vi på Miniatur Widunderland. Jeg ble helt fascinert over alle de små detaljene. Det var så mye å se og min favoritt ble helt klart flyplassen i Knuffingen. Miniatur widunderlandet blir styrt av så mye som 64 datamaskiner. 




Mandag 20 Juli. 
Vi kjørte til Primark i Hannover. Byen var liten og det var ikke noe spesielt og se, men fokuset lå jo for det meste i å shoppe. Jeg fant litt jeg, men igjen så var det faktisk Nic som handlet mest. Det har han gjort på alle stedene vi har handlet klær. I Amsterdam var jeg innom favorittbutikkene Bershka og Pull & Bear, men fant ikke noe. Jeg var også innom Topshop, men fant heller ikke noe jeg likte der. Jeg kjøper ikke et plagg bare for å kjøpe det, jeg kjøper det fordi det er noe jeg trenger eller liker veldig godt.


Tirsdag 21 Juli.
Vi våknet tidlig og handlet inn en del som skulle være med hjem til Norge. Nougatpockets, tysk shampoo, Kinder pingui, Chia frø, Capri Sonne og en haug med teewurst. Litt hemmelig hva som skjedde senere denne dagen, men for å si det sånn.. Jeg ble sengeliggende resten av dagen og Sushien som vi skulle spise på sushiresturanten Pearl Harbor ble tatt med hjem i stedet.. 


Onsdag- Torsdag. 22- 23 Juli
Dagen ble brukt til å pakke inn i bilen, ta ned de siste klærne som ble vasket og ordne opp skikkelig. Jeg ville så absolutt ikke dra hjem igjen, men siden Nic skulle på jobb måtte vi dra. Det var så koselig å bo hos Isa og Carlos og være sammen med dem. Det mest morsomme (for meg) var da Isa, Carlos og Nic snakket tysk også skjønte jeg hva de sa. Det har vært et utrolig hyggelig opphold og turen har vært helt fantastisk. Vi dro fra Lüneburg ca. klokka tolv om kvelden og kom frem til Danmark klokka sju neste morgen. Båten gikk klokka åtte. Da vi kom Langesund halv to kjørte vi rett hjem til Møre og kom frem klokka tolv. tjuefire timers reise. 

Turen har vært helt fantastisk, jeg har skrevet et utrolig langt innlegg, men har opplevd så mye mer mer enn det "lille" jeg nå har skrevet til dere. Det er lite man kan si er perfekt, men denne turen har jaggu vært det. Jeg har blitt bedre kjent med mennesker, lært om andre kulturer, sett og opplevd mye fint, spist og drukket mye godt, men noe av det fineste var den følelsen av å være uavhengig. Fri til å dra dit vi ville. Jeg savner spenningen av å krysse grensen til et nytt land, smaken av ny mat, duften av duggvått telt, sene netter med kortspill og det å våkne tidlig for å så utforske nye steder sammen med min bedre halvdel 


⛺️



You may also like

Ingen kommentarer :

Drevet av Blogger.