ADVENTS- OG JULETID

/
0 Comments

Det er adventstid, adventsstakene har blitt funnet frem, julestjerna skal henges opp og det meste av forberedningene til jula skal starte. Som mange vet er det ikke alle som har det like bra i adventstiden og i jula, jeg er selv en av dem. Jeg elsker julen, men for meg vil det alltid være noen som mangler ved pyntingen og forberedelsene til advent og jul. Det vil alltid være en tom plass ved middagsbordet på julaften. Julen vil aldri bli som den en gang var og de siste tre årene har jeg valgt en slags midlertidig løsning på akkurat det.

Mange tenker kanskje at jeg rømmer fra julen, at jeg må se til å komme meg videre her i livet og at jeg er feig. Det er lov til å tenke slik, men det betyr ikke at det stemmer. Jeg har feiret en jul hjemme siden moren min døde og tre år på rad har jeg reist til Gran Canaria. Ikke fordi jeg nødvendigvis syns det er bedre, ikke fordi jeg er feig og ikke for å rømme fra jula. Rett og slett fordi det er blitt min egen midlertidige tradisjon. Etter jeg og pappa dro nedover i 2012 syns jeg det var greit med denne alternative og midlertidige løsningen på å feire. Det er varmt, jeg kan bade i desember og det viktigste, jeg får tilbringe tid med en av mine favorittdamer. Det er ikke det at jeg ikke kan feire jul i Norge, for det kan jeg og det kommer jeg til å gjøre. Jeg elsker jo julen. Jeg bare trives med denne midlertidige måten å feire på. Kan vel si at jeg har satt den tradisjonelle feiringen på vent.  

Mine tips til deg som ikke har det så bra i julen. 

Til deg som har lyst å komme deg litt vekk. Reis bort, om det så er et par dager. Gjør noe du liker, noe du har tenkt på å gjøre lenge. Hvis du har mulighet, reis til et annet land og opplev. Smak på ny mat. Bli kjent med nye personer og andre kulturer.

Til deg som ønsker å være hjemme eller ikke kan reise bort. Snakk med noen, ikke hold de triste følelsene inne, del sorgen med noen du stoler på og snakk med dem. Det kan også hjelpe å gjøre ting som de var før eller lage egne tradisjoner. Pynt annerledes, prøv nye oppskrifter og gjør noe du liker.

Jeg er så absolutt ikke ekspert på dette og det er noe man må kjenne på selv.
Jeg har gjennomført fire advents- og juletider uten min mamma. I 2011 feiret jeg jul her i Norge. Da prøvde jeg å bake, pyntet slik vi brukte (Noe jeg gjør fortsatt), og snakket med faren min om alle de gode minnene vi har. Det hjalp.

(Bildet er hentet fra weheartit)



You may also like

Ingen kommentarer :

Drevet av Blogger.